PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP KECERDASAN INTERPERSONAL REMAJA

Ayu Widyaningrum, Farhana Farhana

Abstract


The focus of this study is to examine parenting styles that are limited to one type of parenting, namely permissive parenting. This study aims to determine the influence of permissive parenting on interpersonal intelligence in adolescents. This study used a quantitative approach with a descriptive method of correlational analysis. Using a questionnaire instrument distributed to 31 samples from 100 total adolescent populations in Rw. 007 Jl. Petojo Enclek, Central Jakarta. The questionnaire instrument amounted to 20 positive and negative statements on each variable X and Y. This study showed the results that there was an influence but very weak or low on permissive parenting on adolescent interpersonal intelligence, this proof came from the ro < rt hypothesis test with ro results of 0.113 then the results were smaller than the "rt" significant level of 5% of 0.367 and a significant level of 1% of 0.470 and a coefficient of determination of 0.13 or 13%. Thus, the results of this study show that the influence of parenting, especially permissive parenting, has a very weak or low correlation with adolescent interpersonal intelligence with a value of 0.113 or 11.3%.


Keywords


Permissive Parenting; Interpersonal Intelligence; Adolescents

Full Text:

PDF

References


A. Fatah Yasin. 2008. Dimensi-Dimensi Pendidikan Islam. Malang: UIN Malang Press

Abdullah, Nafilah. “K.H. Ahmad Dahlan (Muhammad Darwis)”. Jurnal Ilmiah Sosiologi Agama Volume 9 (2015). No. 1 (Januari-Juni).

Arjoni. 2018. “Pola asuh demokratis sebagai solusi alternatif pencegahan tindak kekerasan seksual pada anak”. Jurnal, Fakultas Bimbingan Konseling. Padang: IAIN Bukit Tinggi, 1(1), hal. 1–12.

Armstrong. 2002. Setiap Anak Cerdas: Panduan Membantu anak Belajar Dengan Memanfaatkan Multiple Intelligencesnya. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Aziz, Abd. “Melacak Signifikansi Pendidikan Multikultural Islam Di Indonesia.” Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam 2, no. 3 (2020): 116–32. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i3.117.

Djamarah, Bahri Syaiful. 2004. Pola Komunikasi Orang Tua dan Anak Dalam Keluarga (sebuah perspektif islam). Jakarta: Rineka Cipta

Efendi, Agus. 2005. Revolusi Kecerdasan Abad 21. Bandung: Alfabeta

Humas BNN. 2022. “Hindari Narkotika Cerdaskan Generasi Muda Bangsa”. (Hindari Narkotika Cerdaskan Generasi Muda Bangsa (bnn.go.id), diakses 02 Mei 2023)

Ira, Petranto. 2005. “Pola Asuh Anak” (http://www.polaasuhanak.com, diakses 20 januari 2023)

KBBI (Kamus Besar Bahasa Indonesia). Jakarta: PT (Persero) penerbitan dan percetakan: 2005. Hal 381

Lwin, May & Adam Khoo, dkk. 2008. Cara Mengembangkan Berbagai Komponen Kecerdasan. Yogyakarta: Indeks

Megawangi, Ratna. 2003. Pendidikan Karakter Untuk Membangun Masyarakat Madani. IPPK Indonesia Heritage Foundation

Monks, dkk. 2010. Psikologi Perkembangan. Yogyakarta: Gadjah Mada University Pres

Musman, Asti. 2020. “Seni Mendidik Anak di Era 4.0.” (https://www.google.co.id/books/edition/Seni_Mendidik_Anak_di_Era_4_0/p3D0Dw AAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=pola+asuh+anak&printsec=frontcover, diakses 31 Januari 2023)

Safaria. 2005. Interpersonal Intelligence. Yogyakarta: Amara Books

Saihu, and Baeti Rohman. “Pembentukan Karakter Melalui Model Pendidikan Transformatife Learning Pada Santri Di Pondok Pesantren Nurul Ikhlas Bali.” Jurnal Pendidikan Islam 08, no. 02 (2019): 435–52.

Saihu, Saihu. “Komunikasi Pendidik Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Khusus Asy-Syifa Larangan.” Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam 1, no. 3 (2019): 418–40. https://doi.org/10.36671/andragogi.v1i3.66.

———. “Pendidikan Sosial Yang Terkandung Dalam Surat At-Taubah Ayat 71-72.” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 9, no. 01 (2020): 127–48.

Santrock, John W. 2003. Adolescence perkembangan remaja. Jakarta: Erlangga

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Weisinger, H. 2006. Emosional Intelegence at Work: Pemandu Pemikiran Anda Untuk Meraih Kesuksesan. PT Bhuana Ilmu Populer: Jakarta

Yaumi, Muhammad. Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences. Jakarta: Dian Rakyat, 2012.

Yusuf, Syamsu. LN. 2011. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.




DOI: https://doi.org/10.36670/alamin.v6i01.210

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Ayu Widyaningrum, Farhana Farhana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.