MAKING A QUALITY INSTITUTION BASED ON MANAGEMENT STANDARDS (SURVEY at MTSN 16 JAKARTA TIMUR)

Kunaenih Kunaenih

Abstract


The author's background in choosing this title is related to the facts in the field which show that there are still schools that have not been able to implement management standards maximally so that it has a negative impact on the quality and quality of these educational institutions. The purpose of this study is to analyze and further examine the quality of the institutions associated with management standards in a formal education institution, namely MTsN 16, East Jakarta. The data analysis method used in this study was conducted by interview and observation methods, because this study was included in qualitative research. The results of this study are MTsN 16 East Jakarta is one of the quality schools based on good management standards, because of the efforts made by the school, school principals and teachers to be able to manage the school system in various fields with good governance and cooperation. good.


Keywords


Institution, Quality, Management Standards

Full Text:

PDF

References


Amiruddin Siahaan, dkk. Manajemen Pendidikan Berbasis Sekolah. Jakarta: PT. Quantum Teaching Ciputat Press Group, 2016.

Arcaro, Jerom S. Pendidikan Berbasis Mutu: Prinsip-prinsip Perumusan dan tata Langkah Penerapan. Yogyakarta : Pustaka Pelajar, 2007.

B. Suryosubroto, Manajemen Pendidikan Di Sekolah. Jakarta : Rineka Cipta, 2004

Danim, Sudarwan, Visi Baru Manajemen Sekolah : Dari Unit Birokrasi ke Lembaga Akademik. Jakarta : Bumi Aksara, 2006.

E. Mulyasa, Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara, 2010.

Fadhli, Muhammad, “Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan”, Jurnal Itqan, Vol. VII, No. 1, Januari-Juni. Jurnal Pendidikan, 2016.

Hanafie, Rita, Pengantar Ekonomi Pertanian. Yogyakarta : CV ANDI OFFSET, 2010.

Herson Anwar, “Standar Pengelolaan Pendidikan dalam Perspektif Pengelolaan Madrasah Aliyah Swasta”, Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Volume 5, Nomor 1 (2017).

Komariah, Aan dan Cepi Triatna, Visionary Leadership Menuju Sekolah Efektif. Jakarta: Bumi Aksara, 2006.

Kurniadin, Didin dan Imam Machali, Manajemen Pendidikan : Konsep & Prinsip Pengelolaan Pendidikan. Yogyakarta : Ar – ruzz Media, 2013.

Lexy J. Moleong, Metodologi Penelitian Kulitatif (c). Bandung : PT. Remaja Rosda Karya, 2013.

Meni Handayani, “Pencapaian Standar Nasional Pendidikan Berdasarkan Hasil Akreditasi SMA di Provinsi DKI Jakarta”, Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Volume 1, Nomor 2, (2016).

Mutohar, Prim Masrokan, Manajemen Mutu Sekolah : Strategi Peningkatan Mutu dan Daya Saing Lembaga Pendidikan Islam. Jogjakarta : AR-RUZZ MEDIA, 2013.

Nata, Abuddin, Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta : Prenada Media, 2016.

Pringgawidagda, Suwarno, Media Pengajaran. Bandung : Sinar Baru Aglesindo, 2005.

Rahayu, Mugi, “Pelaksanaan Standar Pengelolaan Pendidikan di Sekolah Dasar”, Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, Vol 8, No. 1. (2015).

Rasi’in, “Menakar Standar Madrasah Bermutu”, Jurnal Fakultas Ilmu Tarbiyah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, Volume XV, Nomor 1, April, (2016).

Saihu, Made. Merawat Pluralisme Merawat Indonesia (Potret Pendidikan Pluralisme Agama Di Jembrana-Bali). Yogyakarta: Deepublish, 2019.

Saihu, Saihu. “Modernisasi Pendidikan Islam Di Indonesia.” Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam 1, no. 1 (2018): 1–33.

———. “PENDIDIKAN ISLAM MULTIKULTURALISME.” Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam 1, no. 2 (2018): 170–87.

———. “The Urgency Of Total Quality Management In Academic Supervision To Improve The Competency Of Teachers.” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 9, no. 02 (2020): 297–323.

Saihu, Saihu, and Athoillah Islamy. “Exploring the Values of Social Education in the Qur’an.” Academic Knowledge 3, no. 1 (n.d.): 59–84.

Sagala, S, Manajemen Strategik Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta, 2011.

Sudarsyah, A. Dan Nurdin, D, Manajemen Implementasi Kurikulum. Bandung: Alfabeta, 2010.

Sujanto, Bedjo, Manajemen Pendidikan Berbasis Sekolah Model Pengelolaan Sekolah Di Era Otonomi Daerah, Jakarta: Sagung Seto, 2007.

Sukmadinata, Nana Syaodih. Dkk, Pengendalian Mutu Pendidikan Sekolah Menengah : Konsep, Prinsip dan Instrumen, Bandung : Refika Aditama, 2006.

Sunaengsih, Cucun dkk, Pengelolaan Pendidikan. Sumedang : UPI Sumedang Press, 2017.

Tangsi Sasmito, “Budaya Organisasi Sekolah ‘MoLIMA’ Sebagai Manifestasi Keberhasilan Manajemen Berbasis Sekolah, Jurnal Ilmiah Guru, Vol. 1, No. 2, November (2017.

Https://cahyafrance.wordpress.com/2012/07/29/pengertian-dan-contoh-organisasi-di-sekolah/ (diakses pada tanggal 28 Oktober 2019)

Https://clobas.co.id/administrasi-sekolah/ (diakses pada tanggal 28 Oktober 2019)

Http://izzaucon.blogspot.com/2014/06/keluwesan-fleksibilitas-pembelajaran.html (diakses pada tanggal 28 Oktober 2019)

Https://pengertiandefinisi.com/pengertian-dokumentasi/ (diakses pada tanggal 12 Juli 2019 pukul 08.29)

http://repository.uinsu.ac.id/3702/1/skripsi%20INAYAH%20AULIDA%20WANTI%20PDF.pdf (diakses pada tanggal 28 Oktober 2019)

https://journal.uny.ac.id/index.php/jpip/article/view/4929 (diakses pada tanggal 28 Oktober 2019)




DOI: https://doi.org/10.36670/alamin.v3i02.62

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Kunaenih Kunaenih

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.