TRANSFORMASI ETOS KERJA DAN PENGENTASAN KEMISKINAN MELALUI PENDIDIKAN ISLAM HOLISTIK

Khasnah Syaidah, Ainurrafiq Dawam

Abstract


This study aims to describe the contribution of Islamic education in alleviating poverty. This study uses a descriptive analysis method. Data collection uses library research techniques by referring to written data published in the form of books, encyclopedias, and scientific journals that are relevant to the theme taken. Furthermore, coding is carried out and continued by analyzing categorically and poured into a narrative in a logical, systematic and reflective manner. The results of the study indicate that Islamic education plays a crucial role in poverty alleviation by implementing holistic learning methods, techniques, and strategies. Islamic education must pay attention to various aspects such as the biological and genetic environment of students, physiological and technical needs, and their neurological and rational development. In addition, psychological and spiritual aspects must be considered to form a strong work ethic. With this holistic approach, Islamic education not only educates individuals to be intelligent and skilled, but also forms perfect human beings who have integrity and the ability to overcome economic challenges, thus significantly contributing to poverty alleviation.

Keywords


Poverty; Work Ethic; Islamic Education

Full Text:

PDF

References


Abd Aziz, Suhada, and Ahmad Masruri, “Aktivitas Pembelajaran Bahasa Arab Anak Usia Dini Dengan Pendekatan Psikologi Humanistik Carl R. Rogers,” El-Athfal : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Anak 2, no. 02 (2022): 64–78, https://doi.org/10.56872/elathfal.v2i02.831.

Aziz, Abd, “Pendidikan Etika Sosial Berbasis Argumentasi Quranik,” Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam 1, no. 3 (December 29, 2019): 466–89, https://doi.org/10.36671/andragogi.v1i3.68.

Badan Pusat Statistik, Indikator Kesejahteraan Rakyat 2023: Kajian Tematik Hubungan Faktor Sosial dan Demografi dengan Pekerja Lansia di Indonesia, Volume 52, 2023.

Departemen Pendidikan Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama, Edisi Keempat, 2014.

Dharmawan, Ali Khomsan Arya Hadi, dkk, Indikator Kemiskinan dan Misklasifikasi Orang Miskin, Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia, 2015.

Dimasyqi, Abu Zakaria Yahya ibn Syaraf ibn Hasan ibn Husein al-Nawawi, Majmu’ Syarh al-Muhadzdzab, Juz VI, Beirut: Dar al-Fikr, t.th.

Djafar, Abu Bakar, dkk, “Pendidikan Islam pada Masa Bayi: Telaah Hadis tentang Azan bagi Bayi Baru Lahir,” Islamic Review Jurnal Riset dan Kajian Keislaman, Volume 10, Nomor 2, Tahun 2021.

Fathurrohman, Muhammad, “Pembawaan, Keturunan, dan Lingkungan dalam Perspektif Islam,” Kabilah: Journal of Social Community, Vol 1, No. 02, Tahun 2016.

Ginting, Desmon, Etos Kerja: Panduan Menjadi Pegawai Cerdas, Jakarta: Alex Media Computindo, 2016.

Huda, Carinda Nabila, “Analisis Perbedaan Gaya Belajar dan Keterampilan Musik pada Musisi Autodidak dan Akademis,” Jurnal Pendidikan Musik, Volume 6, Nomor 8, Tahun 2017.

Junaedi, Edi dan Enas, “Manajemen Pembiayaan Bantuan Pendidikan Menengah Universal (BPMU) dalam Peningkatan Mutu Layanan Pendidikan,” Indonesian Journal of Education Management and Administration Review/ Ijemar, Volume 2, Nomor 1, Tahun 2018.

Junaidi, A, Kesehatan dan Pendidikan dalam Konteks Kemiskinan: Perspektif dan Solusi. Bandung: Penerbit Alfabeta. 2020.

Mubin, Fatkhul and A Aziz, “Eksistensi Pendidik Dalam Paradigama Filsafat Pendidikan Islam,” Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam 5, no. 2 (2023): 200–207, https://jurnalptiq.com/index.php/andragogi/article/view/687%0Ahttps://jurnalptiq.com/index.php/andragogi/article/download/687/268.

Pratiwi, Syahputri Wulan, dkk, “Pemaknaan Konsep Ahsan Taqwim: Suatu Kajian Tahlili pada QS Al-Tin/ 95:4,” El-Maqra’: Tafsir, Hadis, dan Teologi, Volume 1, Nomor 2, Tahun 2021

Rifa’i, Muh Khoirul, “Internalisasi Nilai Nilai Religius Berbasis Multikultural dalam Membentuk Insan Kamil,” Jurnal Pendidikan Agama Islam, Volume 4, Nomor 1, Tahun 2016.

Rindawan, I Ketut dkk, “Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Disiplin pada Anak dalam Lingkungan Keluarga,” Jurnal Pacta Sunt Servanda, Vol. 1, Nomor 1, Tahun 2020.

Rosyadi, Imron, “Identifikasi Faktor Penyebab Kemiskinan di Pedesaan dalam Perspektif Struktural,” the 6th University Research Colloquium Universitas Muhammadiyah Magelang, 2017.

Sari, Dwi Wulan dan Qolbi Khoiri, Pendidikan untuk Semua: Studi pada Kebijakan Wajib Belajar 9 Tahun, Journal on Education, Volume 5, Nomor 03, Tahun 2023.

Sofyan, Iyan, “Mindful Parenting: Strategi Membangun Pengasuhan Positif dalam Keluarga,” Journal of Early Childhood Care and Education/ JECCE, Volume 1, Nomor 2, Tahun 2018.

Suyuti, Jalal al-Din Ahmad ibn Ahmad al-Mahalli dan Jalal al-Din Abd al-Rahman ibn Abi Bakar, Tafsir al-Imamain al-Jalalain, Dar al-Ma’rifah, Beirut, t.th.

Syafe’i, Imam, “Tujuan Pendidikan Islam,” Al-Tadzkiyyah, Jurnal Pendidikan Islam, Volume 6, Nomor 2, Tahun 2015.

Wahid, Lalu Abdurrahman, “Pengembangan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Pengembangan Potensi Otak Menggunakan Teori Neurosciences,” Tarbiyatuna Jurnal Pendidikan Islam, Volume 15, Nomor 1, Tahun 2022.

Winangun, Kuntang, “Pendidikan Vokasi sebagai Pondasi Bangsa Menghadapi Globalisasi,” Jurnal Taman Vokasi, Volume 5, Nomor 1, Tahun 2017.




DOI: https://doi.org/10.36670/alamin.v7i01.624

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Khasnah Syaidah, Ainurrafiq Dawam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.